Aminokwasy – małe cegiełki o kolosalnym znaczeniu dla naszego zdrowia

aminokwasy male cegielki o kolosalnym znaczeniu dla naszego zdrowia

Aminokwasy – małe cegiełki o kolosalnym znaczeniu dla naszego zdrowia

Aminokwasy często nazywane są „cegiełkami życia”. Rzeczywiście, ich rola w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu jest kolosalna. Mimo to wiele osób wciąż nie wie czym są aminokwasy i jaką dokładnie rolę odgrywają. Ich niedobory mogą mieć poważne konsekwencje dla zdrowia, dlatego tak ważne jest by dbać o ich odpowiedni poziom.

Z poniższego artykułu dowiecie się:

  • czym są aminokwasy i jaką odgrywają rolę,
  • czym grozi niedobór aminokwasów i jak go uzupełnić,
  • kto w szczególności powinien zadbać o ich suplementację.

Zapraszamy do lektury!

Aminokwasy a białka

Aminokwasy to związki chemiczne, budujące białka. Te z kolei, obok tłuszczów i węglowodanów należą do najważniejszych składników odżywczych, wpływających na prawidłowe działanie całego organizmu. Nie da się mówić o aminokwasach bez znajomości funkcji jakie pełnią białka (proteiny).

Ich nazwa pochodzi od greckiego słowa protos – czyli pierwszy element. Białka są bowiem podstawowymi budulcami wszystkich żywych komórek, wchodząc w skład każdej struktury organizmu. Mimo że tak wiele mówi się o rozmaitych witaminach czy mikroelementach, to jeśli zabraknie białka, cała reszta będzie bezużyteczna. Oprócz wody, która stanowi 65% masy ciała, są one kluczowym składnikiem ludzkiego organizmu, pełniąc w nim rozmaite funkcje:

  • budują błony komórkowe, umożliwiają ich oddychanie (hemoglobina transportująca tlen zbudowana jest właśnie z białek) i regulując ich przepuszczalność,
  • budują centralny układ nerwowy,
  • biorą udział w produkcji hormonów, odpowiadając za płodność i libido,
  • budują mięśnie, włosy i paznokcie,
  • biorą udział w produkcji płynów ustrojowych,
  • są źródłem energii,
  • utrzymują właściwe pH organizmu,
  • chronią organizm przed szkodliwymi patogenami i odpowiadają za usuwanie toksyn.

Bez białek nie ma życia, podobnie jak bez tworzących je aminokwasów.

Rodzaje aminokwasów

Różne typy białek mogą dostarczać do organizmu różne zestawy aminokwasów. Znamy około 20 aminokwasów białkowych, czyli takich, które budują białka. Część z nich organizm jest w stanie wyprodukować samodzielnie – są to aminokwasy endogenne. Z kolei aminokwasy egzogenne, to takie, których organizm nie jest w stanie wytworzyć bądź robi to w niewystarczającej ilości. Wówczas konieczna jest ich suplementacja. Zanim jednak do niej przejdziemy sprawdźmy co jeść by dostarczyć sobie aminokwasy w diecie.

Naturalne źródła białka

Według zaleceń zdrowy człowiek powinien dostarczać sobie od 10 do 15% wartości energetycznej z białek. Inny przelicznik wskazuje na wartości od 0,8 do 1 g na każdy kilogram masy ciała.

Jakie składniki warto włączyć do diety, by zapewnić sobie odpowiednią ilość cennych aminokwasów?. Aminokwasy budują białka, więc ogólnie rzecz biorąc znajdziemy je w produktach bogatych w białko tj.:

  • chude mięso,
  • ryby,
  • jaja,
  • chude przetwory mleczne,
  • nasiona roślin strączkowych,
  • orzechy.

Niewielkie ilości białka znajdują się praktycznie w większości spożywanych przez nas pokarmów jak ryż, kasza, makaron, owoce i warzywa. Jeśli jednak nie dbamy o zbilansowaną dietę, podaż białka w pokarmach może być za niska.

Objawy niedoboru aminokwasów

Niedobór białka i aminokwasów niesie poważne konsekwencje dla funkcjonowania całego organizmu. Jeśli zaobserwujesz u siebie, któryś z poniższych objawów, zastanów się czy w Twojej diecie pojawia się wystarczająco dużo białka:

  • zmęczenie, osłabienie, anemia,
  • bóle głowy,
  • częste infekcje i spadek odporności,
  • nadciśnienie tętnicze, wysoki poziom cukru,
  • słaby stan skóry, paznokci i włosów, przedwczesne łysienie,
  • spadek nastroju i stany depresyjne.

Kto powinien suplementować aminokwasy?

Istnieją grupy osób, którym szczególnie zaleca się dodatkowe uzupełnianie poziomu aminokwasów.

Osoby na diecie wegetariańskiej i wegańskiej

Eliminacja produktów zwierzęcych pozbawia organizm naturalnych źródeł białka, które są niezbędne do jego funkcjonowania. Oczywiście można zastąpić je białkami roślinnymi, jednak nie są one źródłem pełnowartościowego białka. By uniknąć niedoborów, warto sięgnąć po odpowiedni suplement z aminokwasami.

Kobiety w ciąży

Większe zapotrzebowanie na białko pojawia się również wtedy gdy mamy do czynienia z budowaniem tkanek i ich rozwojem, dlatego o odpowiedni poziom aminokwasów powinny w szczególności dbać kobiety w ciąży i w czasie karmienia piersią.

Sportowcy i osoby aktywne fizycznie

Białko jest budulcem mięśni, jednak w trakcie treningów dochodzi do jego rozpadu. Im bardziej intensywny wysiłek, tym większe będzie ich zużycie. Aminokwasy nie tylko dostarczają energii podczas aktywności, ale również przyspieszają potreningową regenerację.

Rekonwalescenci

Zapotrzebowanie na białko rośnie również u osób, które wracają do zdrowia po różnych schorzeniach – np. po chorobach nowotworowych, rozległych poparzeniach, infekcjach przebytych z wysoką gorączką.

Osoby na diecie redukcyjnej

Białko daje uczucie sytości po posiłku i wpływa na przyspieszenie metabolizmu. Z tego względu osoby na diecie odchudzającej nie tylko powinny zadbać o jego właściwy poziom w pożywieniu, ale mogą również wspierać budowę białek poprzez suplementy z aminokwasami.

Ponieważ rola białek w prawidłowym działaniu organizmu jest kluczowa, suplementy z aminokwasami może przyjmować każdy, komu zależy na zdrowiu i dobrej formie.

Jaki suplement z aminokwasami wybrać?

Wybór suplementów z aminokwasami jest bardzo duży. Podejmując decyzję, warto zwrócić uwagę przede wszystkim na skład oraz proporcje poszczególnych składników.

My polecamy ViviLife Amino – nie tylko ze względu na zawartość aż 8 kluczowych dla zdrowia aminokwasów, ale również z uwagi na łatwo przyswajalną formę w postaci rozpuszczanego w wodzie proszku.

ViviLife Amino

Preparat jest godny uwagi przede wszystkim ze względu na bogaty skład, zawierający aż osiem aminokwasów, kluczowych dla:

  • wspomagania sprawności fizycznej (L-leucyna)
  • zapobiegania rozpadowi mięśni w trakcie aktywności (L-izoleucyna, L-walina)
  • redukcji poziomu cukru we krwi, przyspieszeniu gojenia się ran (L-izoleucyna)
  • wspomagania redukcji masy ciała (L-walina)
  • łagodzenie stresu, napięcia i stanów depresyjnych (L-tryptofan, L- fenyloalanina)
  • poprawy płodności i libido (L- fenyloalanina)
  • zdrowego wyglądu skóry, włosów i paznokci (L- treonina, L- metionina)
  • wzmocnienia układu odpornościowego (L- treonina, L-lizyna)

Baner - AminoSuplement ma postać proszku, który należy rozpuścić w wodzie i wypijać raz dziennie. Dzięki płynnej formie ma on większą przyswajalność niż preparaty aminokwasowe w tabletkach.

Jak myślicie czy dostarczacie sobie w diecie odpowiedniej ilości białka i aminokwasów?

Udostępnij ten post

Dodaj komentarz


Właśnie dodałeś ten produkt do koszyka:

0
    0
    Twój koszyk
    Koszyk jest pustywróć do sklepu