Już wiosną zacznij budować odporność na kolejny sezon jesienno-zimowy

Uśmiechnięta młoda kobieta pod parasolem - już wiosną zacznij budować odporność na kolejny sezon jesienno-zimowy

Już wiosną zacznij budować odporność na kolejny sezon jesienno-zimowy

Wraz z końcem zimy niestety nie kończy się sezon infekcji i przeziębień. Wczesną wiosną i latem również jesteśmy narażeni na działanie wirusów, bakterii czy grzybów. Rzeczywiście w sezonie jesienno-zimowym nasz układ immunologiczny potrzebuje solidnego wsparcia. Ale jeśli chcesz cieszyć się dobrym zdrowiem zimą, musisz dbać o nie przez okrągły rok.

Przeczytaj artykuł i przekonaj się dlaczego wraz z pojawieniem się pierwszych ciepłych dni misja „dbam o odporność” wcale się nie kończy.

Czym jest odporność organizmu

Odporność organizmu to jego naturalna zdolność ochrony przed różnymi niebezpieczeństwami. Rodzimy się z nią (odporność wrodzona – pierwotna) i dzięki niej poprzez skórę, błony śluzowe czy florę bakteryjną możemy chronić się przed pierwszymi zagrożeniami. Jednak dopiero odporność nabyta staje się prawdziwie skuteczną bronią w walce z niebezpiecznymi patogenami. Dzięki pamięci immunologicznej komórki naszego ciała „zapamiętują” wirusy, bakterie, grzyby i przy ponownym zetknięciu z nimi mogą szybciej je zwalczyć. Dlatego na choroby chorujemy tylko raz, a inne, z każdym, kolejnym razem, przechodzimy coraz łagodniej.

Odporność nie jest nam dana raz i na zawsze. Trzeba o nią dbać cały czas, przez 365 dni w roku.

Dlaczego wiosną też trzeba dbać o odporność

Po zimie często czujemy się senni i zmęczeni. Wiosenne przesilenie zabiera nam energię. Pogoda jest kapryśna, narażając nas na ciągłe skoki temperatur. Dodatkowo organizm po zimie jest osłabiony przez brak słońca i walkę z infekcjami. Brak dostępu do świeżych owoców i warzyw sprawia, że możemy mieć niedobory witamin i minerałów. Dlatego to właśnie teraz nasz organizm potrzebuje solidnego wsparcia, by odzyskać siły po zimie i rozpocząć przygotowania do kolejnego sezonu.

Zamiast porzucać zdrowe nawyki, dbanie o siebie i suplementację, z planem powrotu do nich jesienią – uczyń z nich całoroczną rutynę.

Co osłabia odporność  

Niewłaściwa dieta

80% układu odpornościowego znajduje się w jelitach. Jesteś tym co jesz, dlatego jeśli zależy Ci na budowaniu naturalnej odporności dbaj o zbilansowaną dietę przez cały rok. Korzystaj z dobrodziejstw natury – zimą ciężko o dostęp do świeżych owoców i warzyw, ale możesz zastąpić je kiszonkami, które od lat traktowane są jako naturalne probiotyki. Wiosną, latem i wczesną jesienią zajadaj się świeżymi owocami i warzywami, bo to nieoceniona moc witamin i minerałów, których po zimie twój organizm bardzo potrzebuje. Zdrowa dieta nie musi być droga – jedz sezonowo, a skorzysta na tym Twoja odporność i Twój portfel. Unikaj przetworzonej żywności, niezdrowych przekąsek i słodyczy. Zamień je na domowe słodkości, przygotowane ze zdrowych składników.

Niedojadanie lub przejadanie się

Ważne jest nie tylko co jesz, ale jak jesz. Nieregularne posiłki, zjadane w biegu nie sprzyjają budowaniu naturalnej odporności. Dbaj o właściwą wagę, ale w rozsądny sposób. Duża ilość tłuszczów obniża aktywność komórek odpornościowych, a nadwaga podwyższa ryzyko infekcji. Jednak stosowanie restrykcyjnych diet i niedojadanie również osłabi reakcje obronne organizmu. Unikaj długich przerw, staraj się jeść regularnie co 2,5 -3,5 godziny. Jeśli nie wiesz jak zaplanować zbilansowaną dietę, bogatą w niezbędne makro i mikroelementy – skontaktuj się z dietetykiem.

Używki

Negatywny wpływ alkoholu na system immunologiczny został potwierdzony badaniami. Trafiając do układu żołądkowo-jelitowego, prowadzi do zmian w mikrobiomie jelitowym, zaburzając działanie, znajdujących się tam dobrych bakterii. Zalecamy zdrowy rozsądek – lampka wina od czasu do czasu, czy kilka toastów podczas rodzinnych uroczystości nie zaszkodzi. Jednak warto zachować umiar i nie traktować alkoholu jako środka, który można „odkazić się od środka”. Z nikotyny natomiast lepiej całkowicie zrezygnować, ponieważ podrażnia ona błony śluzowe dróg oddechowych, przez co są bardziej narażone na ataki patogenów.

Permanentny stres

Nieustanne napięcie i nerwy osłabiają układ odpornościowy. Wydzielane hormony stresu, uszkadzają limfocyty T, które trafiają do krwioobiegu zanim dojrzeją do pełnienia funkcji obronnej. Gdy narażeni jesteśmy na ciągły niepokój, może pojawiać się niedobór magnezu, który uaktywnia białe krwinki i funkcje obronne. Dlatego warto uzupełniać jego poziom odpowiednią dietą (zielone warzywa, gorzka czekolada, orzechy) lub suplementując ten pierwiastek.

Brak odpoczynku

Brak odpowiedniej ilości snu i odpoczynku sprawia, że organizm nie ma czasu na regenerację. W efekcie pracuje cały czas na najwyższych obrotach, co prowadzi do jego osłabienia. Obniża koncentrację i wydajność pracy, wpływa na zmniejszenie apetytu i może prowadzić do chorób serca, cukrzycy czy nowotworów.

Brak aktywności

Ruch to zdrowie i nie warto z niego rezygnować, jeśli zależy nam na budowaniu odporności. Po zimie nasze ciało wręcz domaga się aktywności. Choć pogoda nie zawsze zachęca, warto wybrać się chociaż na krótki spacer. Ruch pozwala dotlenić organizm i wszystkie jego komórki, usprawniając pracę wielu narządów. Przyspieszony oddech ułatwia naturalne, mechaniczne usuwanie bakterii i wirusów z dróg oddechowych. Regularna aktywność wpływa również na psychikę, redukując poziom hormonów stresu. Gdy tylko zrobi się naprawdę ciepło warto zamienić leżenie na kanapie z pilotem w ręku, na rower, rolki, nordic walking czy inną dyscyplinę, którą lubisz.

Unikaj tych błędów, dbaj o siebie przez cały rok, a zobaczysz, że Twój układ immunologiczny Ci za to podziękuje.

Czy wiosną brać suplementy wzmacniające odporność?

W naturalnym wspieraniu odporności mogą pomóc dobrej jakości suplementy. Większość osób sięga po nie gdy na dworze zaczyna się robić zimno, inni dopiero wtedy gdy dopadnie ich pierwsza, jesienna infekcja. To prawda, że w sezonie zimowym nasz organizm potrzebuje wyjątkowego wsparcia, bo wtedy najbardziej narażeni jesteśmy na działanie wirusów i bakterii (Więcej o tym dlaczego jesienią chorujemy częściej znajdziecie tutaj https://arkazdrowia.pl/jak-wzmocnic-odpornosc-na-jesien/ ). Jednak suplementy wzmacniające odporność nie zadziałają ot tak. Budowanie odporności to proces długotrwały, dlatego jeśli chcesz uniknąć chorób jesienią i zimą, już teraz dostarcz swojemu organizmowi niezbędnych składników.

ViviLife I.mune – wzmacnia odporność przez cały rok

Ten kompleksowy zestaw starannie wyselekcjonowanych składników aktywnych, które w naturalny sposób wspierają układ immunologiczny, daje siłę do zwalczania patogenów odpowiedzialnych za rozwój bakterii i wirusów.

W składzie suplementu diety ViviLife Imune znajduje się m.in.:

  • ekstrakt z perełkowca japońskiego – cenne źródło flawonoidów (kwercetyny), które które wspierają poprawę stanu fizycznego i psychicznego;
  • ekstrakt z zielonej herbaty – bogaty w silny antyoksydant (EGCG), który pomaga neutralizować wolne rodniki i wspomaga naprawę uszkodzonych przez nie komórek;
  • pieprz – zawiera piperynę, która sprzyja zwiększeniu przyswajalności składników odżywczych, witamin i składników mineralnych;
  • fosfolipidy sojowe – wspomaga działanie układu immunologicznego;
  • witamina C – wspiera układ odpornościowy i zwiększanie aktywności komórek odpornościowych;
  • cynk – wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu immunologicznego;
  • selen – jest niezbędny dla właściwego działania enzymów, pomaga usuwać wolne rodniki.

Preparat przeznaczony jest dla osób dorosłych. Można go przyjmować przez cały rok, wspierając w sposób naturalny układ immunologiczny od środka.

Vivilife imune

Dbajmy o siebie, zwłaszcza teraz, gdy narażeni jesteśmy na dodatkowe zagrożenia. Niech dobre nawyki staną się naszymi codziennymi rytuałami, które warto wpajać również dzieciom.

Życzymy zdrowia!

Udostępnij ten post

Dodaj komentarz


Właśnie dodałeś ten produkt do koszyka: