Jak wzmocnić odporność na jesień

wzmocnij odpornosc na jesien

Jak wzmocnić odporność na jesień

Jesień zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nią sezon przeziębień i infekcji, którym sprzyja kapryśna aura, skoki temperatur i … złe nawyki. Czy przed wzmożonym atakiem wirusów i bakterii możemy chronić się skutecznie? Tak. Jeśli nie chcesz by katar, ból gardła czy gorączka wyłączyły Cię z codziennego życia, sprawdź jak w prosty sposób wzmocnić swoją odporność w okresie jesienno-zimowym.

Odporność wrodzona, nabyta i pamięć immunologiczna

Pierwszą linią obrony przeciwko szkodliwym patogenom (czynnikom chorobotwórczym) stanowi odporność wrodzona, zwana pierwotną. Tworzą ją skóra, błony śluzowe, naturalna flora bakteryjna oraz inne elementy, z którymi się rodzimy.

Z kolei odporność nabyta, to ta, którą zdobywamy w trakcie naszego życia. Stanowi kolejną barierę, która jest o wiele skuteczniejsza w zwalczaniu konkretnych wirusów. Komórki, zapamiętując z jakim patogenem organizm się zetknął, są w stanie szybciej i skuteczniej z nim walczyć (pamięć immunologiczna). Dzięki temu, niektóre choroby przechodzimy tylko raz.

Odporność wrodzona i nabyta współpracują ze sobą, uzupełniają się, wspólnie tworząc system immunologiczny organizmu.

wzmocnij odpornosc na jesien

Dlaczego jesienią chorujemy częściej

W okresie jesienno-zimowym ilość infekcji znacząco wzrasta. Kichanie, kaszel, bóle głowy i gardła oraz gorączka – to powszechne objawy, z którymi każdy z nas zmagał się wielokrotnie. Dlaczego akurat teraz zdarza się to tak często?

To nie jest tak, że tylko zimą i jesienią szaleją wirusy, a przez pozostałą część roku „uśpione” czekają na rozpoczęcie sezonu. Po prostu, gdy robi się zimno jesteśmy mniej odporni na ich działanie. Dlaczego?

  • wirusy lubią niższą temperaturę. Według danych Ministerstwa Zdrowia wraz ze spadkiem temperatury z 20 do 16 stopni, żywotność wirusów wydłuża się z 8 do 48 godzin. Gdy zmarzniemy, przemokniemy – jesteśmy łatwiejszym celem dla wirusów i bakterii.
  • zmienna aura – jesień potrafi być kapryśna. Nagłe skoki temperatur, przejmujący wiatr, deszcz, przez który wracamy z przemoczonymi butami sprzyjają przeziębieniom. Do tego rozpoczyna się sezon grzewczy, który wysusza śluzówkę czyniąc ją mniej odporną na walkę z zagrożeniami. Wychodząc z ciepłego pomieszczenia wprost na szalejący chłód i wiatr również sobie nie pomagamy.
  • łatwość zarażenia – więcej osób choruje, więc ryzyko zarażenia jest większe. Wystarczy kichnięcie, podanie dłoni, dotknięcie klamki, czy korzystanie z tego samego telefonu lub klawiatury.

Czy wiesz, że … według badania Vicks Global Survey ponad 69%, Polaków idzie do pracy pomimo przeziębienia i grypy!

  • niedobory witaminy D3, którą latem możemy dostarczać naturalnie wraz ze słońcem. Zimą i jesienią mamy go niewiele, następuje więc naturalny spadek poziomu witaminy D3 i osłabienie odporności.
  • niewłaściwy styl życia – zła dieta, brak ruchu i świeżego powietrza, przemęczenie – to wszystko sprawia, że nasz organizm nie ma właściwego zaplecza do walki z patogenami.

Czy przeziębienia można uniknąć?

I tak, i nie. Dużo zależy od wrodzonej odporności, ale również naszych codziennych nawyków i przestrzegania zasad. Jakich?

Zadbaj o jelita

Niewiele osób wie, jak dużą rolę w budowaniu odporności odgrywają jelita. Znajdujące się tam bakterie mogą uruchomić syntezę przeciwciał, czy eliminować drobnoustroje chorobotwórcze, skracając czas trwania infekcji. Dlatego w okresie jesienno-zimowym warto wzbogacić dietę w naturalne bakterie, których ogromne ilości znajdują się m.in. w kiszonkach.

Warto także wzbogacić dietę w zdrowe tłuszcze. Nie tylko dodadzą energii i ochronią przed wychłodzeniem, ale również zadziałają przeciwzapalnie i regenerująco na komórki organizmu. Wybierz produkty bogate w kwasy Omega-3 (ryby, skorupiaki, orzechy, oleje – lniany, z czarnuszki czy z wiesiołka). Warzywa i owoce to obowiązkowy element zbilansowanych posiłków. Warto sięgać po te sezonowe (dynia, jarmuż, gruszki, śliwki, jabłka) – są nie tylko tańsze, ale i bogatsze w te składniki, których nasz organizm tak bardzo aktualnie potrzebuje.

Sprawdź poziom witaminy D3 i cynku

Jesienią nie jesteśmy w stanie naturalnie dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość witaminy D3. W raz z upływem pięknych, wakacyjnych dni – słońca jest coraz mniej, a poziom witaminy we krwi zaczyna spadać. Nawet 90% Polaków cierpi na niedobory witaminy D3!

To prosta droga do spadku odporności. Dlatego przed jesienią warto sprawdzić jej poziom i w razie konieczności rozpocząć odpowiednią suplementację. Możesz wybierać np. skuteczną witaminę D3 25ug 100 Tabletek Holland & Barrett, dostępną w naszym sklepie.

Holland & Barrett Witamina D3 25ug 100 TabletekBadania potwierdziły, że spożywanie cynku również może złagodzić i skrócić czas infekcji. Pobudza i przyspiesza on tworzenie limfocytów T – komórek odpowiedzialnych za układ odpornościowy. Dlatego warto włączyć do swojej diety pokarmy bogate w cynk (mięso, jaja, nasiona słonecznika i dyni, cebulę, czosnek) oraz dodatkowo uzupełniać jego poziom odpowiednim suplementem. Polecamy – Silnie Działający Cynk Chelat 15mg z Miedzią.

Holland & Barrett Silnie Działający Cynk Chelat 15 mg z Miedzią 60 Tabletek

Zadbaj o ruch

Sport to zdrowie i nie wolno z niego rezygnować tylko dlatego, że pogoda nie zachęca do wyjścia na zewnątrz.

Jesień również potrafi zaskoczyć słońcem i wysoką temperaturą. Dlatego gdy tylko to możliwe korzystaj z aktywności na świeżym powietrzu. Rower, jogging czy szybki spacer pomogą dotlenić organizm, poprawić wydolność oddechową i krążenie.

Gdy pogoda zrobi się mniej znośna warto skorzystać z oferty klubów fitness, siłowni, pływalni czy szkół tańca. Możliwości jest naprawdę mnóstwo. Wybierz to co sprawi Ci największą radość.

Wysypiaj się

Im bardziej wypoczęty organizm, tym więcej ma siły do walki z zagrożeniami. Dlatego zadbaj o to by spać przynajmniej 7 godzin dziennie. Pozwoli to Twojemu organizmowi w pełni się zregenerować. Kiedy tylko możesz odpoczywaj i relaksuj się w sposób jaki lubisz najbardziej. Możesz czytać książkę, słuchać muzyki czy zorganizować domowe spa.

Pamiętaj również o regularnym wietrzeniu pomieszczeń, częstym i bardzo dokładnym myciu rąk oraz nieprzegrzewaniu się. Dotyczy to zarówno panujących w domu temperatur jak i sposobu ubierania się. Spocona odzież to prosta droga do wychłodzenia organizmu, a następnie przeziębienia.

Co zrobić, gdy mimo starań przeziębienie nas dopadnie? Przede wszystkim dać organizmowi czas by uruchomił procesy odpornościowe, wspomagając go naturalnymi sposobami.

Naturalnie na przeziębienie

Czosnek – nie bez powodu nazywany jest naturalnym antybiotykiem. Regularnie spożywany wzmacnia układ odpornościowy, przyspieszając proces usuwania szkodliwych dla zdrowia drobnoustrojów.

Cebula – syrop z cebuli to popularny środek leczniczy na przeziębienie i poprawę odporności. Warzywo posiada właściwości wspomagające walkę z katarem i chorobami dróg oddechowych. Świetnie uzupełnia brak witaminy C oraz wyniszcza bakterie, oporne nawet na działanie antybiotyków.

Miód – źródło witaminy C, działa antyoksydacyjnie i bakteriobójczo. Udowodniono jego pozytywny wpływ na układ oddechowy, pomaga w redukcji kaszlu.

Imbir – lecznicze napary, syropy czy olejki, przygotowane na bazie korzenia imbiru mają właściwości przeciwzapalne, przeciwbakteryjne, jak również łagodzące stany zapalne dróg oddechowych. Imbir rewelacyjnie zwalczy objawy przeziębienia, a nawet grypy.

Dzika róża – jej owoce zawierają najwięcej witaminy C, spośród wszystkich rosnących w Polsce. Wysoka przyswajalność i moczopędne działanie przyspieszają proces filtrowania organizmu z toksyn. Niestety nie każdy przepada za charakterystycznym smakiem dzikiej róży. Rozwiązaniem może być przyjmowanie doustnego preparatu z wyciągiem jej owoców jak np. witamina C 1000mg z Dziką Różą Holland & Barrett, w formie kapletek, zawierających większą i lepiej przyswajalną dawkę witaminy C.

Holland & Barrett Witamina C o przedłużonym uwalnianiu z Dzikią Różą 1000mg 120 Kapletek


Udostępnij ten post

Dodaj komentarz


Właśnie dodałeś ten produkt do koszyka: